Kto to jest – Rzecznik Praw Ucznia?
Rzecznik Praw Ucznia to osoba dbająca o przestrzeganie praw ucznia w szkole. Rzecznik podejmuje mediacje między samymi uczniami oraz uczniami i nauczycielami oraz reprezentuje Szkołę na zewnątrz w sprawach przestrzegania praw ucznia.
Kto jest Rzecznikiem w naszej szkole?
Rzecznikiem Praw Ucznia w naszej szkole jest pan Michał Śliwiński
Gdzie i kiedy Rzecznik przyjmuje uczniów?
Rzecznik przyjmuje
Można również napisać list i wrzucić go do skrzynki „Trójki” z dopiskiem „Rzecznik Praw Ucznia”. Każde pytanie lub wniosek (znajdujące się w liście) muszą być podpisane przez ucznia (imię, nazwisko, klasa).
ZADANIA SZKOLNEGO RZECZNIKA PRAW UCZNIA
INFORMACJA DLA UCZNIÓW
Zadania i funkcje Rzecznika Praw Ucznia
– Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
– Zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców, nauczycieli.
– Egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów.
– Proponowanie nowych przepisów dotyczących uczniów.
– Uczestniczenie w posiedzeniach rady pedagogicznej z prawem przedstawienia na jej forum problemów przestrzegania praw ucznia.
Środki działania Rzecznika
– Załatwianie indywidualnych skarg.
– Udzielanie porad dotyczących sposobów ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).
– Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem, pielęgniarką szkolną).
– Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałających wielu problemom szkolnym.
– Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
– Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
– Rzecznik Praw Ucznia działa według ustalonego trybu postępowania.
– Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli lub pracowników administracji szkoły.
Szkolny Rzecznik może:
– rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie.
– rozmawiać i zasięgać rady pedagoga szkoły, psychologa szkolnego oraz Dyrektora szkoły
– organizować konfrontacje wyjaśniające.
– uczestniczyć w konfrontacjach Dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem za zgodą ucznia.
– inicjować działania w szkole na rzecz upowszechniania praw dziecka i ucznia.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – uczeń:
– zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
– podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy,
– skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu,
– w dalszym trybie postępowania – zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej,
– ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń – nauczyciel:
– zapoznanie się z opinią stron konfliktu,
– podjęcie mediacji ze stronami,
– zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego,
– wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
Obowiązkiem Rzecznika Praw Ucznia jest w szczególności
O czym uczeń wiedzieć powinien!
WYKAZ DOKUMENTÓW OKREŚLAJĄCYCH STAN PRAWNY DZIECKA
Konwencja o Prawach Dziecka
przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.(Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991 r.)
[Europejska] Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Wolności
sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2 (Dz. U. z dnia 10 lipca 1993 r.)
Europejska Konwencja Praw Dziecka
sporządzona w dniu 25 stycznia 1996 r.
O RZECZNIKU PRAW DZIECKA
Ustawa z dnia 6 stycznia 2000 r.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r.
w sprawie szczególnych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r.
w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lipca 2011 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r.
w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Ważne telefony
116 111 – Ogólnopolski telefon zaufania dla dzieci i młodzieży. Numer 116 111 jest linią anonimową (dzwoniąc nie musisz podawać swojego imienia, nazwiska, ani adresu zamieszkania, a numer 116 111 nie jest widoczny w rachunku za telefon, ani na billingu). Połączenia z telefonów komórkowych i stacjonarnych są bezpłatne. Linia jest czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach od 12 do 20. Telefon jest przeznaczony dla dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 18 lat. Masz kłopoty w domu, w szkole, z rodzicami, czy rówieśnikami? Zadzwoń. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.116111.pl
800 12 12 12 – Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka – jest telefonem skierowanym do wszystkich dzieci potrzebujących pomocy. Dzwoniąc pod ten numer możesz porozmawiać ze specjalistą, który postara się Ci pomóc. Połączenie jest bezpłatne z telefonów stacjonarnych oraz komórkowych w sieci Orange. Linia działa w godzinach od 8:15 do 20. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.brpd.gov.pl
Wszelkie informacje dotyczące praw dziecka znajdziesz na stronie Rzecznika Praw Dziecka
Rzecznik Praw Dziecka – p. Marek Michalak
Biuro Rzecznika Praw Dziecka
00-450 Warszawa
Telefon: (22) 583 66 00
Fax: (22) 583 66 96
www.brpd.gov.pl