mgr Dominika Kazimierczak-Kowalewska
pokój 46 III piętro
Godziny pracy:
Poniedziałek
9.40 – 11.40
Wtorek
11.20 – 13.20
Środa
8.40 – 12.40
Czwartek
9.40 – 11.40
Piątek
9.15 – 12.15
mgr Monika Fila
pokój 46 III piętro
Zdolności ruchowe, napięcie mięśniowe i motoryka mała są podstawowymi wskaźnikami, które mówią o tym, jak będzie przebiegał rozwój mowy. Poziom rozwoju ruchowego wpływa na proces myślenia i przetwarzania bodźców sensorycznych. Dlatego tak ważne jest stworzenie dzieciom możliwości aktywnego ruchowo spędzania czasu wolnego.
Migdałek gardłowy może ulec czasem niebezpiecznie nadmiernemu przerostowi (powyżej 60%), pomiędzy trzecim a siódmym rokiem życia. Nazywany też jest trzecim migdałem lub adenoidem. Nie widać go, gdy otworzymy usta. Znajduje się bowiem na tylnej ścianie gardła, nad podniebieniem miękkim. A dokładniej w miejscu, gdzie jama nosowa przechodzi w gardłową.
Migdałek rozwija się od urodzenia do około 8. r. ż., a potem stopniowo zanika. Stanowi jeden z układów odpornościowych, chroniąc dziecko przed groźnymi wirusami i bakteriami.
Badanie trzeciego migdała wykonuje laryngolog/ otolaryngolog, używając specjalnego lusterka laryngologicznego lub fiberoskopu.
Przyczyny przerostu są nie do końca znane, najczęściej podaje się:
przewlekłe infekcje górnych dróg oddechowych
ostre alergie spowodowane alergenami wziewnymi lub pokarmowymi
geny po rodzicach, którzy w dzieciństwie mieli ten sam problem.
Przerost migdałka gardłowego może wiązać się m.in. z trudnościami w oddychaniu, ponieważ znacznie zawęża się naturalna droga oddechowa przez nos (infografika). Z tego powodu, ale nie tylko, może wystąpić:
oddychanie przez usta w dzień, podczas snu
chrapanie, bezdech senny
niedosłuch spowodowany zablokowaniem trąbki słuchowej
stany zapalne: nosa, gardła, ucha, zatok
mowa podobna, jak przy katarze – „m, n, ń, ą, ę” wmawiane są przez usta, zamiast przez nos, stąd nietypowo brzmią.
Przedłużający się czasowo przerost migdała może prowadzić do:
nieprawidłowej pozycji spoczynkowej języka (nie na podniebieniu)
przetrwałego niemowlęcego sposobu połykania
zwężenia kości szczęki
wad zgryzu
wad wymowy, np. wymowy międzyzębowej
niedotlenienia mózgu, a pośrednio trudności ze skupieniem, zaburzenia pamięci.
|