- Wymagania edukacyjne z biologii – klasa V
- Wymagania edukacyjne z biologii – klasa VII
- Wymagania edukacyjne z biologii – klasa VIII
KRYTERIA OCEN Z BIOLOGII
Na lekcję biologii uczeń przychodzi przygotowany, tzn. ma utrwalone i przyswojone wiadomości z lekcji (3 ostatnie tematy), posiada książkę, zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń.
- Zeszyt przedmiotowy:
– podpisany imieniem nazwiskiem i klasą ucznia,
– prowadzony systematycznie tzn. wszystkie materiały pomocnicze przekazane przez nauczyciela powinny zostać wklejone lub zapisane, zadane zagadnienia opracowana odpowiedź,
– nauczyciel raz w semestrze dokonuje oceny prowadzenia zeszytu
W przypadku nieobecności ucznia na lekcji notatka z niej musi być uzupełniona a temat w książce przeczytany.
- Zeszyt ćwiczeń:
– uzupełniany jako praca domowa po każdym omówionym temacie jako forma utrwalenia wiadomości z lekcji
– nauczyciel raz w semestrze dokonuje oceny prowadzenia zeszytu ćwiczeń
- Nieprzygotowanie do lekcji:
– można zgłosić 2 nieprzygotowania w półroczu – nie dotyczy to lekcji powtórzeniowych i wcześniej zapowiedzianych sprawdzianów( wyjątkiem jest powrót do szkoły po min. 2 tyg. nieobecności),
– każde następne nieprzygotowanie jest równoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej,
– nieprzygotowanie (zapis w dzienniku „np.”) uczeń zgłasza na początku lekcji w części organizacyjnej - Aktywność/ prace dodatkowe/ :
– podlega ocenie, nauczyciel bierze pod uwagę włożony wkład oraz zaangażowanie ucznia w wykonanie zadania,
– uczniowie za krótkie odpowiedzi , pracę na lekcji otrzymują „+”. Trzy” +” zostają zamienione na ocenę bardzo dobrą.
- Sprawdziany:
– przeprowadzane są po zakończeniu działu. W przypadku działów długich dopuszcza się dzielenie materiału na krótsze partie,
– zapowiedziane są z tygodniowym wyprzedzeniem, poprzedzone lekcją powtórzeniową,
– jeśli uczeń opuścił sprawdzian z przyczyn losowych ma obowiązek napisać sprawdzian w terminie 2 tygodni po powrocie do szkoły. Czas i miejsce pisania sprawdzianu ustala z nauczycielem indywidualnie.
W przypadku przekroczenia 2 tygodni uczeń pisze sprawdzian w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.
– ocena niedostateczna ze sprawdzianu powinna zostać poprawiona, inne oceny uczeń może poprawiać. - Kartkówki: 10-15 minutowe obejmują materiał z 3 ostatnich lekcji. Nie muszą być wcześniej zapowiedziane.
- Prace domowe są obowiązkowe i mogą podlegać ocenie.
- W przypadku sprawdzianów pisemnych i kartkówek przyjmuje się skale punktową przeliczane na oceny cyfrowe wg kryteriów:
0 % – 30 % = 1
30,1 % – 50 % =2
50,1 % – 75 % =3
75,1 % – 90 % =4
90,1% – 100% = 5
- 9. Kryterium ocen. Przy wystawianiu oceny śródrocznej i końcoworocznej brany jest pod uwagę stopień opanowania poszczególnych działów tematycznych, określony przez oceny ze sprawdzianów, prac długoterminowych, projektów, odpowiedzi ustnych, aktywności na lekcjach, prac domowych oraz ocen z zeszytów.
Kryteria wystawiania poszczególnych ocen są następujące:
- celujący
uczeń uzyskał bardzo dobre oceny ze sprawdzianów, prac długoterminowych, odpowiedzi, aktywności na lekcji, projektów, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe, jest laureatem lub finalistą konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub innych konkursów przedmiotowych wymagających dodatkowej wiedzy i umiejętności z przedmiotu. Aby otrzymać ocenę celującą z biologii na semestr czy koniec roku szkolnego uczeń musi wykazać się wiedzą poza materiał przewidziany programem i wykazywać się szczególnymi działaniami pozalekcyjnymi związanymi z naukami biologicznymi. posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija swoje uzdolnienia.
- bardzo dobry
uczeń uzyskał dobre i bardzo dobre oceny z przewagą ilości ocen bardzo dobrych ze sprawdzianów, prac długoterminowych, odpowiedzi, aktywności na lekcji, określających stopień opanowania poszczególnych działów tematycznych. Prowadzi na bieżąco zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń. - dobry
uczeń uzyskał dostateczne i dobre oceny z wyraźną przewagą ilości ocen dobrych ze sprawdzianów, prac długoterminowych, odpowiedzi, aktywności na lekcji, jako określających stopień opanowania poszczególnych działów tematycznych. Prowadzi na bieżąco zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń. - dostateczny
uczeń uzyskał w przeważającej liczbie oceny dostateczne z poszczególnych działów tematycznych. Prowadzi zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń z niewielkimi brakami/zaległościami.
- dopuszczający
uczeń uzyskał w przeważającej liczbie oceny dopuszczające z poszczególnych działów tematycznych. - niedostateczny
uczeń ma nie opanowane prawie wszystkie działy tematyczne, objęte programem nauczania danego semestru i uzyskał prawie wszystkie oceny niedostateczne. Nie posiada aktualnego zeszytu przedmiotowego i wiele nieuzupełnionych ćwiczeń w zeszycie ćwiczeń. Nie wyraża chęci poprawy ocen niedostatecznych.
- Uczniowi przysługuje prawo odwołania od oceny semestralnej i końcoworocznej, na zasadach i w trybie określonym w Statucie Gimnazjum.
- Przedmiotowy system oceniania jest omawiany na pierwszej lekcji rozpoczynającej nowy rok szkolny. Każdy uczeń poświadcza znajomość kryteriów przedmiotowego systemu oceniania własnoręcznym podpisem.