Trzecia ewaluacja projektu
„Przez stare litery do nowych przyjaźni”
W listopadzie 2014r. przeprowadzono pierwszą z trzech zaplanowanych ewaluacji, drugą w listopadzie 2015r., trzecią i ostatnią w czerwcu 2016r. Miały ona na celu ustalenie, ile uczniowie naszej szkoły wiedzą na temat projektu, ale też dać odpowiedź na pytanie, czy wraz z rozwijaniem się projektu, poszerzała się także wiedza na jego temat.
Tym razem ewaluacji poddano nie tylko klasy IId i IIIb, badane w poprzednich ewaluacjach, ale i dwie nowe: Ia i IIf.
W klasie Ia badaniu poddano 28 uczniów; w klasie IIf – 25 uczniów; II d – 23 uczniów; III b – 26 uczniów.
Pytania 1 – 7 ( były identyczne w każdej z ewaluacji) – dobre odpowiedzi podane w %, a najwyższy wynik został wytłuszczony:
Pytanie |
Ia |
IIf |
IId |
IIIb |
1. Jakie są państwa partnerskie w projekcie |
100 |
92 |
87 |
85 |
2. Jakie są najstarsze zabytki języka polskiego |
100 – Bogurodzica; 50 – psałterz Floriański; 89 – Kazania Świętokrzyskie |
100 – Bogurodzica; 50 – Psałterz Floriański 86 – Kazania Świętokrzyskie |
65 – Bogurodzica; 70 – Psaterz Floriański; 70 – Kazania Świętokrzyskie |
88 – Bogurodzica; 50 – Psałterz Floriański; 46 – Kazania Świętokrzyskie |
3. Epoka, w której powstały |
86 |
81 |
70 |
54 |
4.Które dzieło jest trójjęzyczne |
1 |
12 |
52 |
35 |
5.Dekoracyjna średniowieczna litera to … |
86 |
76 |
73 |
81 |
6.Który zabytek był przeznaczony dla kogoś z rodziny królewskiej |
43 |
36 |
57 |
54 |
7. Który zabytek pełnił rolę hymnu |
89 |
80 |
78 |
85 |
Z danych statystycznych zamieszczonych w powyższej tabeli wynika, że najbardziej wyedukowaną klasą jest Ia, która uzyskała najlepsze wyniki aż w 5 na 7 ankietowych pytań.
Najmniejsze problemy mieli ankietowani z pytaniem 1, ktore wymagało znajomości państw partnerskich (Chorwacja, Rumunia, Turcja, Portugalia, Polska) oraz pytaniem 7, w którym pytano o zabytek, pełniłniący rolę hymnu polskiego („Bogurodzica”).
Zdecydowanie najtrudniejsze okazało się pytanie 4, w którym należało wskazać, które z dzieł piśmiennictwa jest trójjęzyczne („Psałterz Floriański”).
Pytanie 8:
Ilu uczniów dowiedziało się o projekcie i jego realizacji – wyniki podane w %, najwyższy wynik każdej odpowiedzi – wytłuszczony:
a) Od nauczycieli:
Ia |
IIf |
IId |
IIIb |
93 |
92 |
70 |
73 |
b) Od uczniów:
Ia |
IIf |
IId |
IIIb |
25 |
12 |
43 |
23 |
c) Ze strony internetowej naszej szkoły:
Ia |
IIf |
IId |
IIIb |
43 |
32 |
30 |
12 |
d) Z projektowego bloga:
Ia |
IIf |
IId |
IIIb |
4 |
8 |
13 |
4 |
e) Ze szkolnego facebooka:
Ia |
IIf |
IId |
IIIb |
29 |
20 |
17 |
19 |
f) Z informacji umieszczonych na banerach, gazetkach itp.:
Ia |
IIf |
IId |
IIIb |
64 |
96 |
39 |
31 |
Pytanie 9:
Jak Twoim zdaniem wpłynął udział w projekcie na uczniów naszej szkoły?
a) Doskonalili swój angielski:
Ia |
IIf |
IId |
IIIb |
71 |
56 |
57 |
50 |
b) Nawiązali międzynarodowe kontakty z rówieśnikami:
Ia |
IIf |
IId |
IIIb |
93 |
76 |
87 |
77 |
c) Korzystali z internetu, żeby realizować zadania projektowe:
Ia |
IIf |
IId |
IIIb |
11 |
16 |
13 |
19 |
d) Poznali kulturę państw partnerskich:
Ia |
IIf |
IId |
IIIb |
68 |
68 |
43 |
62 |
e) Zachęcili się do brania udziału w projektach Erasmus + w przyszłości:
Ia |
IIf |
IId |
IIIb |
61 |
60 |
35 |
42 |
f) Sprawili, że nasza szkoła stała się bardziej europejska:
Ia |
IIf |
IId |
IIIb |
32 |
48 |
43 |
42 |
Ankieta ewaluacyjna – porównanie wyników ewaluacji przeprowadzonej w listopadzie 2014 z wynikami ewaluacji przeprowadzonej w tych samych klasach w listopadzie 2015r. i czerwcu 2016r.
Wyniki pokazują jaki procent uczniów podało prawidłowe odpowiedzi na kolejne pytania:
Numer pytania |
Obecna klasa II d |
Obecna klasa III b |
||||
I ewaluacja (2014r.) – poprawne odpowiedzi w % |
II ewaluacja (2015r.) – poprawne odpowiedzi w % |
III ewaluacja (2016r.) – poprawne odpowiedzi w % |
I ewaluacja (2014r.) – poprawne odpowiedzi w % |
II ewaluacja (2015r.) – poprawne odpowiedzi w % |
III ewaluacja (2016r.) – poprawne odpowiedzi w % |
|
1 |
24 |
53 |
87 |
50 |
64 |
85 |
2 |
21 |
47 |
68 |
23 |
48 |
61 |
3 |
37 |
63 |
70 |
58 |
68 |
54 |
4 |
14 |
33 |
52 |
8 |
34 |
35 |
5 |
3 |
51 |
73 |
23 |
33 |
81 |
6 |
24 |
30 |
57 |
4 |
24 |
54 |
7 |
41 |
63 |
78 |
46 |
54 |
85 |
Wnioski:
– W ciągu roku dzielącego pierwszą ewaluację od drugiej uczniowie znacznie poprawili swoje wyniki – procentowy wzrost poziomu wiedzy widoczny był w przypadku każdego
z zadawanych pytań.
Pytanie |
Uczniowie klasy IId- wzrost ilości prawidłowych odpowiedzi w % |
Uczniowie klasy IIIb – wzrost ilości prawidłowych odpowiedzi w % |
1 |
29 |
14 |
2 |
26 |
25 |
3 |
30 |
33 |
4 |
26 |
10 |
5 |
19 |
26 |
6 |
48 |
10 |
7 |
14 |
20 |
8 |
22 |
8 |
9 |
32 |
3 |
10 |
31 |
41 |
10 |
19 |
20 |
10 |
10 |
29 |
10 |
19 |
34 |
– Najsłabiej wypadły pytania: 7, 6, 5 i 3.
– Największy wzrost widoczny był w odniesieniu do pytania 3 oraz 10.
Porównując wyniki II i III ewaluacji, otrzymujemy następujące dane:
Pytanie |
Uczniowie klasy IId- wzrost ilości prawidłowych odpowiedzi w % |
Uczniowie klasy IIIb – wzrost ilości prawidłowych odpowiedzi w % |
1. Jakie są państwa partnerskie w projekcie |
34 |
21 |
2. Jakie są najstarsze zabytki języka polskiego |
21 |
13 |
3. Epoka, w której powstały |
7 |
14 |
4.Które dzieło jest trójjęzyczne |
19 |
1 |
5.Dekoracyjna średniowieczna litera to … |
22 |
48 |
6.Który zabytek był przeznaczony dla kogoś z rodziny królewskiej |
27 |
30 |
7. Który zabytek pełnił rolę hymnu |
15 |
31 |
Pytania 1,2,4 – wyższy procentowy wzrost ilości prawidłowych odpowiedzi odnotowano w obecnej klasie II d.
Pytania 3.5,6 i 7 – wyższy wzrost w obecnej IIIb.
Porównanie wyników ewaluacji I z III wygląda tak:
Pytanie |
Uczniowie klasy IId- wzrost ilości prawidłowych odpowiedzi w % |
Uczniowie klasy IIIb – wzrost ilości prawidłowych odpowiedzi w % |
1. Jakie są państwa partnerskie w projekcie |
63 |
35 |
2. Jakie są najstarsze zabytki języka polskiego |
47 |
38 |
3. Epoka, w której powstały |
33 |
-4 |
4.Które dzieło jest trójjęzyczne |
38 |
27 |
5.Dekoracyjna średniowieczna litera to … |
70 |
58 |
6.Który zabytek był przeznaczony dla kogoś z rodziny królewskiej |
33 |
50 |
7. Który zabytek pełnił rolę hymnu |
37 |
39 |
|
|
|
Wnioski:
– Generalnie – w miarę rozwijania się projektu zwiększyła się wiedza uczniów na jego temat (Ale! Jest jeden wyjątek, potwierdzający regułę – klasa IIIb odpowiadając na pytanie dotyczące epoki, w której powstały najstarsze zabytki języka polskiego dała mniej prawidłowych odpowiedzi, niż podczas pierwszego badania (o 4 punkty procentowe! L)) – pewnie szare komórki zmęczone były wysiłkiem związanym z poprawianiem ocen na koniec roku!?
– Odpowiedź na pytanie o nazwę dekoracyjnej średniowiecznej litery („Inicjał”) znało aż o 70% więcej uczniów niż w listopadzie 2014 roku!
– Wszystko wskazuje na to, że dotychczasowe wyjazdy młodzieży naszej szkoły do państw partnerskich, gazetki tematyczne, lekcje poświęcone najstarszym zabytkom polskiego piśmiennictwa oraz szereg innych działań podjętych w związku z realizacją projektu podnoszą poziom wiedzy naszych uczniów.
Statystyka pokazała, że mamy niewielkie brak, ale też pokazała jak dużo zrobiliśmy! Możemy zatem sobie pogratulować! I tego się trzymajmy!
Więc…
Do następnego projektu!