22.03.2016r.
Jak wiecie, w dniach 22-28 maja będziemy gościć 28 uczniów z zagranicznych szkół partnerskich projektu przez Stare Litery do Nowych Przyjaźni. Na zebraniach dla rodziców chętne rodziny deklarowały chęć przyjęcia uczniów pod swój dach, ale jeszcze kilku rodzin nam brakuje. Jeśli chcecie więc gościć u siebie kolegę z zagranicznej szkoły (a może nawet dwie osoby?), porozmawiajcie z rodzicami.
23.02.2016r.
Ogłaszamy konkurs dla kl. I, II, III naszego gimnazjum dotyczący znajomości naszego miasta i regionu. Najlepsze prace zostaną nagrodzone oraz przekazane do druku promującego nasz region.
Należy wykonać jedną z podanych niżej prac:
15.12.2015 r.
Uczniowie i nauczyciele z naszego gimnazjum udali się do Izmiru w Turcji na krótkoterminową wymianę uczniów w ramach projektu Erasmus+ „Przez Stare Litery do Nowych Przyjaźni” (6-13 grudnia). Szkoła goszcząca Karsiyaka Ortaokulu przygotowała wiele atrakcji: warsztaty ze starożytnej techniki barwienia Ebru, pisma ottomańskiego, zwiedzanie Efezu, Domu Marii Dziewicy, naukę tradycyjnego tańca tureckiego. Całodzienna wycieczka po Izmirze obejmowała ruiny Agory i zamek na wzgórzu, dwa najważniejsze muzea, dom Ataturka, największy bazar w mieście i punkt widokowy z zapierającą dech panoramą miasta. A na koniec dnia – rejs po przepięknej izmirskiej zatoce. Grupę projektową przyjął też u siebie ciastkami i sokiem burmistrz dzielnicy Karsiyaka Hüseyin Mutlu Akpınar. Pytał o szczegóły projektu, a na koniec wręczył wszystkim prezenty.
Uczniowie mieszkali u rodzin tureckich, które przyjęły ich gorąco i jak tylko mogły zaznajamiały z miejscowym sposobem życia, nic więc dziwnego, że przy pożegnaniu popłynęły łzy.
Mimo że przygotowaniom do wyjazdu towarzyszyło wiele niepewności i obaw w związku z sytuacją polityczną w Turcji, pobyt był bardzo bezpieczny i na długo pozostanie w pamięci wszystkich uczestników.
Pora na rewanż – w maju 2016 młodzież i nauczyciele ze szkół partnerskich z Turcji, Chorwacji, Rumunii i Portugalii przyjedzie do nas poznawać polskie „stare litery”.
A → tutaj kilka fotek.
3.10.2015 r.
Nauczycielki Gimnazjum nr 3 im. Leonida Teligi w Grodzisku Mazowieckim: Anna Szafarz (koordynatorka), Maria Sałacka i Wiesława Śleszyńska w dniach 27 września – 1 października 2015 roku wzięły udział w spotkaniu partnerskim projektu Erasmus+ „Przez stare litery do nowych przyjaźni”, które odbyło się w Rumunii w Konstancy.
Nauczyciele z Polski, Chorwacji, Portugalii i Turcji zwiedzili szkołę gospodarzy- Scoala Gimnazjala Viceamiral Ioan Murgescu, gdzie zostali zapoznani z osiągnięciami uczniów rumuńskich oraz ich działaniami w ramach projektu. Szczególnie ciekawe były występy przygotowane przez uczniów ukazujące bogactwo kultury Rumunii.
Ważnym elementem harmonogramu spotkania było zwiedzanie muzeów związanych tematycznie z projektem: Sztuki Ludowej oraz Historii i Archeologii. Odbyła się również wycieczka do ruin twierdzy Halmyris ( rzymskiej i bizantyjskiej osady i portu morskiego, znajdującego się w odległości 2,5 km na zachód od miejscowości Murighiol).
Ciekawym punktem programu była podróż po delcie Dunaju; zachwycające były siedliska ptaków wodnych i przystanie rybackie.
Grupa współpracowników z pięciu krajów odwiedziła także miejsca szczególne dla Konstancy: Akwarium, Delfinarium oraz niewielkie Zoo. Pospacerowała nadmorskim bulwarem, aby zobaczyć budynek Kasyna oraz uliczkami tego urokliwego miasta, zatrzymując się przy ciekawych obiektach, m.in. meczecie.
Oczywiście najważniejszą częścią wyjazdu były spotkania w sprawie projektu, a dokładnie planowanych na bieżący rok szkolny działań. Ustalono kolejne ciekawe zadania, np. gry matematyczne z użyciem starych liter, odwiedziny w muzeach, dzień pisarza czy folder promujący projekt w społeczności lokalnej. Rozmawiano o wyjazdach z uczniami do Izmiru w Turcji w grudniu tego roku i do Polski w maju przyszłego roku.
Udział w projekcie jest ważnym elementem życia szkoły- uczniowie poznają kulturę innych narodów oraz poszerzają swoją wiedzę na temat piśmiennictwa polskiego i żydowskiego na terenie Grodziska Mazowieckiego.
22.09.2015 r.
22 września 2015 r. odbyła się nietypowa lekcja matematyki. Uczniowie – pod okiem pani Marii Sałackiej – w ramach projektu Erasmus+ poznawali najstarsze pismo słowiańskie: głagolicę.
15.06.2015 r.
Po zajęciach na temat Bogurodzicy prowadzonych przez panią Wiesławę Śleszyńską przyszła kolej na kolejne „stare litery”. W kwietniu i maju uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w zajęciach na Cmentarzy Żydowskim w Grodzisku w ramach projektuThrough Old Letter to New Friendship. Zajęcia prowadził pan Łukasz Nowacki z Centrum Kultury opowiadając o historii cmentarza, symbolice na macewach, a przede wszystkim o napisach nagrobnych i ich odczytywaniu. Zajęciom towarzyszyło praktyczne odczytywanie napisów nagrobnych.
Możesz obejrzeć reportaż Kamili Walczuk tu:↓
2.06.2015 r.
Kolejny Festiwal Nauki (29.05.2015 r.) przeszedł do historii, a razem z nim przygotowany przez liderów projektu Erasmus Room. Na ścianach zostały umieszczone informacje o projektach i partnerach, zadania zrealizowane i planowane, pamiątki z wyjazdu uczniów ze Splitu, zwycięskie gry planszowe i wiele innych. Z projektora był wyświetlany reportaż ze Splitu. Ola Jeżo ze swadą oprowadzała po wystawie, a uważni zwiedzający mogli rozwiązać krzyżówkę na podstawie informacji znajdujących się w Erasmus Room. Z prawidłowych rozwiązań wylosowano jednego szczęśliwca – Janka Kwiatkowskiego, który otrzymał fajną, wakacyjną książkę.
Film z Festiwalu nakręcony przez panią Annę Szafarz można obejrzeć tu: https://www.youtube.com/watch?v=2W_f8BCT4lY a część dzielnej ekipy z Erasmus Room tu:
Ekipa Erasmus Room
10.05.2015 r.
30.04.2015 r.
W niedzielę, 3 maja grupa ośmiorga uczniów jedzie na tydzień do Splitu (Chorwacja). Jest to nagroda za udział w projekcie Erasmus+ „Through Old Letter to New Friendship”. W planach spotkanie młodzieży z krajów uczestniczących projekcie, zwiedzanie Splitu i okolic, konkursy, warsztaty artystyczne, a nawet… poszukiwanie skarbów. W Splicie odbędzie się także finał konkursu na logo projektu. Nas reprezentować będą prace Karoliny Skury, Zuzi Zajączkowskiej i Oli Jeżo.
Do Splitu jadą:
1. Maciek Siewierski II d
2. Karolina Skura II d
3. Adrian Szwarc II d
4. Milena Zagrajek II d
5. Maja Folwarska II g
6. Elwira Dybisz II g
7. Zuzia Zajączkowska III g
8. Ola Jeżo III g
Nasi uczniowie w Chorwacji
8.04.2015 r.
Wystartował blog prowadzony przez uczestniczki projektu Erasmus+ „Przez Stare litery do nowych przyjaźni” Olę Jeżo i Zuzię Zajączkowską z kl. III g. Dziewczyny będą opisywały wydarzenia projektowe do końca roku szkolnego, zwłaszcza spotkanie ze szkołami partnerskimi w Splicie, na które obie się zakwalifikowały wraz z szóstką innych szczęśliwców.
W nowym roku szkolnym blog będzie prowadzony przez nowych autorów, jego opiekunką jest pani Ewa Górska.
Blog jest pod adresem: http://szkolnewojaze.blogspot.com
26.03.2015 r.
W poniedziałek, 23 marca, na apelu klas drugich zostały wręczone wyróżnienia w dotychczasowych konkursach projektu. Z rąk pani dyrektor Małgorzaty Filipiak odebrały je:
Ola Jeżo i Zuzia Zajączkowska – za konkurs na grę planszową
Julia Leszkiewicz i Maja Leksińska – za konkurs na selfie
Społeczność szkolna poznała także całą ósemkę jadącą w maju do Chorwacji w nagrodę za udział w projekcie.
Wyniki konkursu na logo projektu zostaną ogłoszone w kwietniu.
28.02.2015 r.
We wtorek, 24 lutego świętowaliśmy World Laughter Day. Można było wziąć udział w konkursie na najzabawniejsze selfie na tle specjalnie przygotowanej ścianki. Kandydaci na gwiazdy wcielali się w różne postacie, niektórzy mieli rekwizyty, makijaże i sporo dobrych pomysłów. Nawet logo Erasmus+ tego dnia trochę poszalało! Na lekcjach uczniowie opowiadali zabawne historie i dowcipy, a także łamali języki na angielskich tongue twisters.
Jeśli chcesz wiedzieć, kto wygrał konkurs na selfie, obejrzyj reportaż.
19.02.2015 r.
Kiedy? We wtorek, 24 lutego na dużej przerwie. Gdzie? Na tle specjalnej ścianki na pierwszym piętrze. Będzie to część obchodów World Laughter Day – Światowego Dnia Śmiechu. Na zdjęciu mogą być maksymalnie 2 osoby, można przynieść do wykorzystania różne akcesoria: peruki, boa, maski itp. Nie ma zapisów, decyduje kolejność przyjścia.
Selfie należy przysłać we wtorek, 24-go na adres: w.tekielski@gmail.com, tylko te będą brane pod uwagę w konkursie. Tak więc, jeśli spędzasz długie godziny strzelając sobie focie i jeszcze dłuższe stylizując się do nich – ten konkurs jest właśnie dla ciebie!
18.02.2015 r.
Projekty Erasmus+ w naszym gimnazjum były tematem wywiadu z panią Anną Szafarz w programie Z nami bezpieczniej w Radio Bogoria 10 grudnia (rozmawiała Aleksandra Świderska). Audycja przybliżyła mieszkańcom naszej gminy możliwości, jakie daje udział szkół w programach unijnych.
Rozmowy można posłuchać tu: plik mp4
12.02.2015 r.
W ostatnim tygodniu lutego odbędzie się szkolna wersja World Laughter Day, która będzie obejmowała:
Szczegóły wkrótce, zapisy u p. Marii Pogorzelec i Anny Szafarz.
12.02.2015 r.
Zakończyły się pierwsze zadania w projekcie Erasmus+ „Przez stare litery do nowych przyjaźni”. Wideokonferencja, tworzenie gier planszowych i udział w konkursie na logo pozwoliły na wyłonienie grupy, która w maju pojedzie do Chorwacji:
1. Maciek Siewierski IId
2. Karolina Skura IId
3. Adrian Szwarc IId
4. Milena Zagrajek IId
5. Maja Folwarska IIg
6. Elwira Dybisz IIg
7. Zuzia Zajączkowska IIIg
8. Ola Jeżo IIIg
Wyniki konkursu na grę planszową i logo projektu zostaną ogłoszone w marcu. Następny wyjazd do Turcji, zapraszamy do udziału w kolejnych działaniach projektowych!
14.01.2015 r.
Zapraszamy do udziału w konkursie na logo projektu “Through Old Letter To New Friendship”. Głównym celem konkursu jest przygotowanie logo projektu Erasmus+. Logo projektu będzie używane w dokumentacji związanej z projektem, promocyjnych materiałach, stronach internetowych oraz w innych typach materiałów multimedialnych związanych z projektem. Udział w nim mogą wziąć wszyscy uczniowie (indywidualnie lub w parach) ze szkół biorących udział w projekcie.
Wszelkie pytania związane z konkursem należy kierować do pana Wojciecha Tekielskiego
8..01.2015r.
W pierwszej połowie lutego, a więc zaraz po powrocie z ferii, będziemy finalizować kolejne zadania z projektu Erasmus+ Through Old Letter to New Friendship. Zapraszam do współpracy, zwłaszcza że już w lutym zostanie ustalona lista najaktywniejszych uczestników projektu jadących w maju do Chorwacji.
W każdym zadaniu przewidziane są nagrody!
15.12.2014r.
W czwartek 9 grudnia 2014 r. odbyły się warsztaty artystyczne z udziałem naszych partnerów w projekcie „Through Old Letter to New Friendship”. Polegały na tym, że w tym samym czasie uczniowie ze wszystkich szkół partnerskich (Polski, Chorwacji, Rumunii, Portugalii i Turcji) tworzyli ozdoby choinkowe i kartki noworoczne obserwując w tym czasie przez skype’a pracę partnerów. Temat warsztatów nie był wcześniej znany, uczniowie mieli tylko przygotować określone materiały i czekać na rozpoczęcie warsztatów.
Nasi wykonali ze malowanego styropianu inspirowany średniowiecznymi literami napis CHOINKA, który przyozdobi przed Świętami naszą szkołę. Miło było zobaczyć, jak wyglądała praca w innych szkołach i zobaczyć swoich zagranicznych rówieśników, zwłaszcza że niektórych ośmioro z naszych uczniów pozna osobiście w maju podczas wyjazdu do Splitu.
Nad trudną stroną techniczną i organizacyjną warsztatów czuwał pan Wojciech Tekielski, a współpracowały z nim panie Anna Szafarz i Małgorzata Wiśniewska.
22.11.2014 r.
Na spotkaniu w Lagos naszą szkołę reprezentowali: Anna Szafarz (koordynator projektu) oraz Maria Pogorzelec i Wojciech Tekielski. Spotkanie w Lagos (13-19 listopada) pozwoliło na poznanie się partnerów, ustalenie planu działań, zapoznanie się z działalnością portugalskich szkół partnerskich i pismem południowo-zachodnim, które jest podstawowym elementem portugalskiej części projektu. Szkoły przedstawiły swoje placówki i miejsca, gdzie się znajdują. W szczególności spotkanie obejmowało:
Wizyty w szkołach konsorcjum: Escola Básica das Naus, Escola Secundária Gil Eanes, Escola Básica de Odiáxere. Każda szkoła była prezentowana przez uczniów i nauczycieli, nauczyciele byli oprowadzani po szkole, zwiedzali klasy, pracownie i inne miejsca związane z działalnością szkoły.
Wizyty edukacyjne: Muzeum w Portimao oraz Muzeum w Almodovar, związane z lokalnym środowiskiem i pismem południowo-zachodnim, zwiedzanie Lagos z przewodnikiem.
Posiedzenia partnerów: cztery posiedzenia dotyczące ustaleń w sprawie budżetu, działań projektowych, spotkań projektowych w szkole, ewaluacji.
W wyniku spotkania w Lagos dokonano następujących ustaleń:
Przeprowadzenie początkowej ewaluacji głównego tematu projektu – sprawdzenie, co uczniowie wiedzą na temat starych tekstów i liter będących tematem projektu (jedna klasa pierwsza i jedna druga)
Ewaluacja umiejętności IT uczniów oraz ich znajomości angielskiego
Sposoby upowszechniania idei projektu i jego rezultatów
Zapoznanie uczniów ze średniowiecznym liternictwem (inicjałami) i zabytkami języka polskiego (Bogurodzica, Kazania Świętokrzyskie, Psałterz Floriański) zapisanymi przy ich użyciu. Pismo żydowskie, napisy nagrobne na grodziskim cmentarzu żydowskim.
Opracowanie formularza do rejestracji wydarzeń projektowych z logo Erasmus+
Warsztaty video 9 grudnia (wykonywanie ozdób choinkowych/kartek i /lub obserwowanie pracy innych) Skype
Obchody World Laughter Day styczeń/luty 2014
Wykonanie gry planszowej dot. tematyki projektu luty 2014
Przygotowanie cyfrowych i tradycyjnych prezentacji z projektu, upowszechnienie ich w środowisku (rodzice, mieszkańcy, urząd gminy) – marzec i kwiecień 2015
Konkurs na logo projektu – luty 2014 – najlepsze projekty biorą udział w finale w Chorwacji
Wideokonferencje z udziałem koordynatora, dyrektora i innych osób biorących udział w projekcie – terminy
Ustalenie sposobu rejestracji wydarzeń projektowych, sposobów komunikacji i sprawozdawczości.
22.11.2014 r.
Ustalenia, terminy, wizyty, ściskanie dłoni … To było wcześniej, a teraz trochę luźniejszych informacji.
Podróż była długa i dość męcząca – Warszawa – Bruksela – Lizbona, a na koniec 4 godziny autobusem. O poszukiwaniach dworca autobusowego w Lizbonie moglibyśmy napisać powieść, a brukowane uliczki i chodniki, po których ciągnęliśmy wypakowane ptasim mleczkiem i dokumentacją walizy zapamiętamy forever.
Lagos to urokliwy port położony na pagórkach, z piękną mariną i deptakiem obsadzonym palmami. Był późny listopad, a temperatura ok. 16-18 stopni, choć sporo deszczu.
Jedzenie bardzo nam smakowało, zarówno obiady szkolne, jak i te „na mieście”. W każdej szkole była stołówka wyposażona w umywalki do mycia rąk przed obiadem, z własną kuchnią i kucharkami. Uczeń brał tacę i kompletował swój posiłek, przeważnie były to klasyczne obiady domowe: zupę-krem, ziemniaki/ryż, mięso, surówka, a na deser owoc. Zawsze jest dostępna wersja wegetariańska. W szkole podstawowej, w której byliśmy, dzieci są regularnie ważone i mierzone, żeby mieć pewność, że rozwijają się prawidłowo – szkolny obiad jest dla wielu głównym posiłkiem dnia. Nie uwierzycie, ale przerwa na obiad trwa półtorej godziny ! Stołówki są bardzo duże, podobnie jak szkoły, klasy i tereny wokół nich. To chyba sprawiło, że odebraliśmy szkoły w Lagos jako … bardzo spokojne i ciche. Przeciętna sala w szkole sprawia wrażenie dosyć pustej, zwłaszcza jeśli chodzi o ściany, ale pracownie są dobrze wyposażone, sala muzyczna ma np. instrumenty, a w jednej placówce jest nawet studio radiowe i salka kinowa ! Jest dużo boisk, ławek na dziedzińcach, ładnej zieleni. Wszystkie szkoły były położone blisko plaż, więc w razie wagarów podobno nie ma problemów ze znalezieniem uczniów 🙂
Każdy uczeń ma przepustkę na wychodzenie ze szkoły ze specjalną kropką: czerwoną, pomarańczową i zieloną. Na początku roku rodzic deklaruje, czy/kiedy dziecko może opuszczać teren szkoły w czasie dnia: pomarańczowa przepustka oznacza, że może to robić w określonych sytuacjach np. podczas przerwy na lunch.
Duże wrażenie zrobiła na nas wizyta w klasie dla dzieci ze specjalnymi potrzebami. Kiedy mówimy „specjalne potrzeby”, to w naszych warunkach oznacza to ucznia z dysleksją, nadpobudliwego itp. W Lagos klasę tworzyło pięcioro dzieci, z których tylko jedno mówiło i chodziło. Inne dzieci były na wózkach lub leżące. Czuwało nad nimi pięć opiekunek i nauczycielka. Widok tych dzieci pozostanie z nami chyba na zawsze.
Inna poruszająca sytuacja spotkała nas w szkole podstawowej, gdzie odwiedzając klasę siedmiolatków dostaliśmy w prezencie ich prace z gliny z pismem południowo-zachodnim, pięknie opakowane. Dzieciaki nie miały żadnych oporów przed wtulaniem się w naszą grupę jak w najbliższą rodzinę, a my dziękowaliśmy w duchu własnej przezorności, że mamy przy sobie ptasie mleczko 😉
Nie samą jednak pracą … udało nam się wyrwać kilka niedzielnych godzin tylko dla siebie. Pan Wojciech i pani Maria pojechali do Sagres, malowniczego miasteczka z zamkiem na urwisku, a ja wypożyczyłam rower i objechałam w 4 godziny okoliczne plaże i zatoki. Zebrałam trochę muszli, które po powrocie przekazałam pani Wiśniewskiej, mam nadzieję, że przyozdobią z czasem Wasze wstrząsająco piękne prace plastyczne. Tak piękne jak identyfikatory, które nasi uczniowie przygotowali na spotkanie w Lagos dla naszych partnerów 😉
Ostatni wieczór w Lagos był zjawiskowy, zostaliśmy zaproszeni przez Portugalczyków na pożegnalną kolację w pięknej restauracji na urwisku, były również miejscowe władze z panią burmistrz, która kiedyś też była nauczycielką, na czele. Każdy koordynator musiał wygłosić krótkie przemówienie, co mnie na początku przeraziło, no ale jakoś sprostałam. W lekką panikę za to wpadliśmy, gdy zaczęły się śpiewy przy stole w narodowych teamach. Gdy przyszła na nas kolej, niestety, nie podjęliśmy się, ale obiecaliśmy, że do maja nadrobimy braki, może z pomocą pana Siwika?
I na koniec krótki reportaż z naszego pobytu – zobacz..
Anna Szafarz
8.09.2014r.
Z radością informujemy, że nasza szkoła otrzymała grant unijny na międzynarodowy projekt „Through Old Letters to New Friendship”.
Koordynatorem projektu jest szkoła średnia z Chorwacji (Split). Oprócz niej w projekcie będą brały udział szkoły z Portugalii (Lagos), Rumunii (Konstanca) oraz Turcji (Izmir).
W ramach projektu będziemy zajmowali się starymi literami, alfabetami, tekstami, a także odwiedzali miejsca z nimi związane. We wstępnej wersji działań planowane są warsztaty różnego typu, wideokonferencje, publikowanie materiałów na platformach internetowych przedstawienia teatralne. W ciągu dwuletniego programu przewidziane są wyjazdy uczniów oraz nauczycieli do szkół partnerskich, a w maju 2016 to my będziemy ich gościć. Szczegółowy plan działań i terminów powstanie w najbliższych tygodniach.
Koordynatorem projektu jest pani Anna Szafarz.