NA ROK SZKOLNY 2019/20
Na ocenę semestralną i końcową składają się oceny cząstkowe z:
- sprawdzianów;
- przygotowania prezentacji multimedialnej;
- rozumienia wypowiedzi ustnej;
- rozumienia wypowiedzi pisemnej;
- tworzenia wypowiedzi ustnej;
- tworzenia wypowiedzi pisemnej;
- pracy na lekcji;
- kartkówek;
- czytania;
- recytacji;
- zadań domowych;
- prac dodatkowych;
- przygotowania do lekcji;
Podejmowanie dodatkowych zadań oraz sukcesy osiągane przez ucznia w konkursach z j. hiszpańskiego mają wpływ na ustalenie oceny z przedmiotu.
- Sprawdzian:
Sprawdzian składa się z części testowej, rozumienia wypowiedzi ustnej i pisemnej oraz tworzenia bardzo krótkiej wypowiedzi pisemnej. Sprawdziany są obowiązkowe. Brak oceny ze sprawdzianu obniża ocenę semestralną lub roczną.
W przypadku nieobecności, uczeń jest zobowiązany do nadrobienia zaległości na następną lekcję, w przypadku nieobecności usprawiedliwionej co najmniej tygodniowej lub na dwóch kolejnych lekcjach z j. hiszpańskiego, po ustaleniu terminu z nauczycielem.
Poprawa sprawdzianów pisemnych jest dobrowolna i powinna odbyć się w ciągu 2 tygodni od otrzymania pierwszej oceny.
Sprawdziany oceniane są według skali procentowej, a procenty przeliczane są na oceny zgodnie z WZO.
- stopień celujący – powyżej 100%,
- stopień bardzo dobry – powyżej 90% do 100%,
- stopień dobry – powyżej 75% do 90%,
- stopień dostateczny – powyżej 50% do 75%,
- stopień dopuszczający – powyżej 30% do 50%,
- stopień niedostateczny – od 0% do 30%.
- Tworzenie prezentacji multimedialnej, wypowiedzi pisemnej lub ustnej:
- Kryteria oceniania:
- treść T 0-2 pkt;
- spójność i logika wypowiedzi L 0-2 pkt;
- zakres środków językowych Z 0-2 pkt;
- poprawność środków językowych P 0-2 pkt;
- sposób prezentacji S 0-2 pkt;
Jeżeli praca pisemna wykonywana jest podczas zajęć lekcyjnych, powinna ona być oddana pod koniec ostatniej z godzin lekcyjnych, podczas której była wykonywana, jeżeli była zadana do domu, uczeń zobowiązany jest dostarczyć ją w wyznaczonym przez nauczyciela terminie. Oddanie pracy pisemnej lub odpowiedź ustna w późniejszym terminie niż wskazany przez nauczyciela może mieć wpływ na obniżenie oceny. Uczeń, który otrzymał sprawdzoną pracę pisemną z informacją zwrotną, może poprawić ocenę zgodnie ze wskazówkami nauczyciela oraz oddać ją w dodatkowo ustalonym przez nauczyciela terminie.
- Praca na lekcji:
Na każdej lekcji uczeń może zostać oceniony za:
- pracę jednostkową;
- pracę w grupie;
- konwersacje w j. hiszpańskim;
- kulturę przekazywania wiadomości;
- wysiłek włożony w wykonanie zadania, itp.;
Aktywność ucznia może być oceniana oceną cząstkową (od 1 do 6) lub + (bien hecho). Trzy plusy dają ocenę bardzo dobrą.
- Kartkówki: obejmują 3 ostatnie lekcje i mogą być przeprowadzone bez uprzedniej zapowiedzi lub zapowiedziane.
- Czytanie: uczeń powinien, po uprzednim przygotowaniu poprawnie przeczytać, w j. hiszpańskim krótkie teksty, zgodnie z poznanymi podstawowymi zasadami fonetycznymi, każdy popełniony błąd wymowy obniża ocenę wyjściową (bdb) o pół pkt, można też podwyższyć ocenę np. przez ciekawą interpretację tekstu.
- Recytacja:
Kryteria oceniania: opanowanie pamięciowe, poprawna wymowa, dykcja.
- Zadania domowe: obejmują zakres materiału z lekcji i zależą od stopnia realizacji oraz zrozumienia powierzonych uczniowi zadań (wg samooceny ucznia), mogą też być zadawane przez nauczyciela w ramach przygotowania się do kolejnej lekcji lub powtórki materiału.
- Prace dodatkowe:
Terminy wykonania, formę, zasady oceniania i tematy takich prac określa nauczyciel.
- Przygotowanie do lekcji:
- powtórzenie wiadomości z poprzednich lekcji;
- zakres materiału wskazany przez nauczyciela;
- odrobiona praca domowa;
- ćwiczenia;
- zeszyt prowadzony systematycznie i starannie: data, temat, notatka;
- materiały dodatkowe wskazane przez nauczyciela (blok A3, kolorowe flamastry, nożyczki, klej);
Nieprzygotowanie do zajęć zostanie odnotowane w dzienniku (data). Więcej niż dwie daty w semestrze obniżają ocenę semestralną lub roczną.
Przygotowanie do lekcji może być oceniane wg pełnej skali ocen lub dwustopniowej (materiał opanowany bdb, + lub nieopanowany ndst, -).
W przypadku nieobecności uczeń jest zobowiązany do nadrobienia zaległości na następną lekcję. W przypadku nieobecności usprawiedliwionej co najmniej tygodniowej lub dwóch kolejnych lekcji j. hiszpańskiego, w ciągu 7 dni od dnia powrotu do szkoły.
- Samoocena ucznia: jest wskazówką do samodzielnego planowania rozwoju przez ucznia, na każdej lekcji formułowane są wymagania edukacyjne, w języku wymagań ogólnych i szczegółowych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego, uczeń w ten sposób sam kontroluje realizację zaplanowanych działań i wie czego już się nauczył, a na co powinien poświęcić więcej czasu. Jest to również wskazówka dla nauczyciela, w jakim stopniu uczniowie opanowali daną partię materiału.
- Warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej: uczeń ma prawo do poprawy oceny cząstkowej dwa razy w semestrze, w terminie ustalonym z nauczycielem. Warunkiem koniecznym do uzyskania możliwości poprawy wyższej oceny niż przewidywana jest systematyczna praca ucznia w trakcie całego roku szkolnego.
REGULAMIN LEKCJI J. HISZPAŃSKIEGO
- W klasie uczniowie znajdują się tylko pod opieką nauczyciela.
- Do klasy uczniowie wchodzą po dzwonku na lekcję, spokojnie, bez przepychania się i zajmują wcześniej wyznaczone miejsca.
- Uczniowie bezwzględnie stosują się do poleceń nauczyciela i dbają o sprawne i bezpieczne wykonywanie zadań.
- Uczniowie mogą korzystać na lekcji z urządzeń elektronicznych tylko zgodnie z tematem i wyłącznie na polecenie nauczyciela.
- Zabrania się bez zgody nauczyciela spożywania na lekcji posiłków i napojów.
- Przed opuszczeniem klasy należy pozostawić swoje miejsce pracy w czystości (wsunąć krzesło, sprawdzić czystość ławek, zebrać papierki itp.).
Wszelkie braki, uszkodzenia i widoczne zmiany w klasie uczniowie zgłaszają nauczycielowi.
Klasa i podpis ucznia ………………………………… Data i podpis opiekuna ………………………………
Wersja dostępna na stronie szkoły http://sp5grodzisk.pl/