30 maja 2021 r.
“Ludzki umysł jest bardziej nastawiony na wychwytywanie negatywów niż pozytywów – cecha ta była potrzebna naszym przodkom, by miłe obrazy i aktywności nie przeszkodziły w dostrzeżeniu niebezpieczeństwa. Niestety, współcześnie umiejętność ta powoduje, że chętniej ganimy niż chwalimy.”
Kołakowski, Pisula 2013
Dla wielu uczniów powrót do szkolnych ławek wzbudził nie tylko radość, ale także ogrom obaw i przyczynił się do zwiększonego stresu. Eksperci alarmują, iż lęków jest bardzo dużo i dotyczą one różnych sfer, jednak w głównej mierze: psychicznej, emocjonalnej, społecznej. Uczniowie bardzo boją się chaosu, jaki może zafundować im szkoła. Jedne z obaw dotyczą konieczności nadrabiania zaległości, jakie powstały w trakcie nauki zdalnej. Martwią się też o oceny, egzaminy oraz o sposób traktowania ich przez nauczycieli. Zmartwień także dostarcza im niepokój związany z kontaktami rówieśniczymi. Po długiej nieobecności ucznia w szkole, czeka go ponowne zaadaptowanie się do nowych warunków, ponowne wejście w szkolny rytm, co na ten moment stanowi wyjątkowo trudne zadanie, z którym samo dziecko może sobie nie poradzić. Dlatego tak ważna jest pomoc i wsparcie ze strony pedagogów, specjalistów szkolnych, ale także rodziców.
W celu osiągnięcia sukcesu podczas przystosowywania się ucznia do nowej, szkolnej sytuacji, należy z całą pewnością zadbać o jego pozytywne nastawienie do szkoły. Do tego powinni przyczynić się wszyscy dorośli, którzy przebywają w otoczeniu dziecka. Wspólnymi siłami możemy zadbać o to, aby dzieci nabrały ochoty do mierzenia się z nowo powstałymi wyzwaniami, jednocześnie aby na nowo mogli zbudować pozytywny obraz szkoły. Warto więc nie tylko uzbroić się w cierpliwość ale także dodawać otuchy, motywacji i potrzebnego wsparcia oraz poczucia bezpieczeństwa. Wykażmy się dużym zrozumieniem obaw młodego człowieka. Pamiętajmy, że nasza postawa może pomóc dziecku zniwelować niektóre obawy albo uczynić je łagodniejszymi.
Punktem wyjścia jest otwartość na szczerą rozmowę. Warto więc otworzyć się na wspólne spotkania/rozmowy rodzica z nauczycielem i na odwrót. Obie strony, w atmosferze wzajemnego zrozumienia oraz troski o dziecko, ale przede wszystkim poczucia wspólnego celu, jakim jest dobro dziecka, powinni dążyć do konstruktywnych dyskusji i wymiany poglądów, które mogą zaowocować pozytywną zmianą, a co za tym idzie posłużyć poprawie komfortu dziecka na nowo przystosowującego się do szkolnej rzeczywistości. Wymiana doświadczeń obu stron, przekazanie cennych uwag, wzajemna, życzliwa współpraca, porozumienie, uważna obserwacja dziecka i wymiana spostrzeżeń, to droga umożliwiająca redukcję stresu dziecka po powrocie do szkoły.
Dla każdego ucznia powrót do szkoły może okazać się trudnym doświadczeniem, ale dla ucznia ze SPE, taki powrót może być jeszcze bardziej skomplikowany. Dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają duże trudności z identyfikowaniem swojego stanu emocjonalnego i komunikowaniem potrzeb otoczeniu. Lęki wewnętrzne i napięcie mogą manifestować się poprzez angażowanie się dziecka w zachowania stricte niepożądane, o różnym charakterze i nasileniu: agresywne, autoagresywne, destrukcyjne lub stymulacyjne. Musimy więc bardzo na to zwracać uwagę, aby zareagować w porę, gdy zauważymy coś, co nas niepokoi, co jest nieprawidłowe w zachowaniu dziecka. Nie ma magicznej pigułki, która rozwiąże wszystkie problemy za nas i która sprawi, że przynajmniej to, co było wypracowane dotychczas wróci w trybie ekspresowym na właściwe tory. To jest niestety w wielu przypadkach praca na nowo, nowe starania i obieranie nowych kierunków działań. Dlatego tak niezwykle ważna jest nasza cierpliwość i morze empatii.
Bibliografia:
Opracowała: Ilona Śleżewska