Gimnazjum w klasach I, II, III
KRYTERIA OCENY PRACY PISEMNEJ
- Temat Zrozumienie tematu. Zgodność wypracowania z tematem czy odbieganie od tematu, brak odpowiednich wiadomości.
- Rozwinięcie tematu.
Planowe, logiczne.
Trójdzielność: wstęp, rozwinięcie, zakończenie.
Stopień wyczerpania tematu: temat pobieżnie, powierzchownie omówiony, czy wyczerpująco omówiony, poparty argumentami, przykładami, cytatami.
Zasób wiadomości rzeczowych duży czy mały.
Kompozycja wypracowania zgodna z rodzajem wypowiedzi pisemnej.
Stosunek autora do tematu.
Osobisty emocjonalny, (własne spostrzeżenia i poglądy, niezależność sądów i myśli), krytyczny, nieosobisty, ściśle obiektywny.
Temat odtwarza jedynie wiadomości zdobyte na lekcjach z podręczników czy z innych utworów, dowcipny, i groteskowy.
- Styl Jasny, zrozumiały, zwięzły, obrazowy, swobodny, wyrobiony czy mętny, zawiły, rozwlekły, mało obrazowy. Przeważają zdania proste rozwinięte czy też zdania złożone.
- Poprawność gramatyczna. Błędy, ilość i ich rodzaj.
- Ortografia, interpunkcja, przenoszenie wyrazów. Błędy, ilość i rodzaj.
- Słownictwo. Bogate czy ubogie. Wprowadzenie gwary lub żargonu, Indywidualizacja języka postaci. Terminologia: naukowa, ścisła, potoczna czy naiwne sformułowania.
- Samodzielność. Niezakwestionowana czy częściowo, całkowicie, ścisłe wzorowanie się na opracowaniach, wypowiedziach innych.
- Szczególne właściwości pracy.
- Oryginalne ujęcie, prawidłowy tok rozumowania.
- Trafny, dobry dobór cytatów, śmiałość ujęcia, naturalne i ciekawe dygresje, humor, ujęcie satyryczne itp. czy wyjątkowa infantylność.
- Pismo. Kształtne, staranne, czytelne czy przeciwnie uniemożliwiające odczytanie tekstu. Estetyka pracy.
- Plan i kompozycja uwidoczniona w akapitach, umieszczony tytuł pracy.
KRYTERIA OCENY CHARAKTERYSTYKI
- Nazywanie cech charakteru zgodnie z tekstem lub realiami.
- Uzasadnienie cech charakteru.
- Twórcze wykorzystanie zebranego materiału charakteryzującego postać wypowiedzi narratora wypowiedzi innych bohaterów, myśli charakteryzowanego, cytaty.
- Własna ocena bohatera poparta argumentacją.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna i interpunkcyjna.
- Oryginalny wstęp, zakończenie.
KRYTERIA OCENY OPISÓW
Opis przeżyć wewnętrznych
- Umiejętność analizowania uczucia własnego lub postaci fikcyjnej.
- Odpowiedni dobór i zasób słownictwa nazywającego stany psychiczne.
- Stosowanie związków frazeologicznych i porównań.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna, interpunkcyjna.
Opis sytuacji
- Wybór ciekawego tematu.
- Dobór czasowników dynamizujących akcję.
- Stosowanie krótkich zdań, równoważników zdań.
- Używanie wyrazów modalnych np. wtem, nagle.
- Brak komentarzy odautorskich.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna, interpunkcyjna.
Opis dzieła sztuki
- Oryginalny wstęp nawiązujący do dzieła sztuki.
- Planowe rozwinięcie tematu.
- Znajomość terminów plastycznych: rola barw, kreski, symbolu, rodzaj kompozycji,
- Osobisty, emocjonalny stosunek do tematu.
- Wyczerpujące przedstawienie i opisanie przedmiotów, postaci, przyrody itp.
- Odpowiedni dobór słownictwa wyrażającego nastrój, dynamikę lub statykę dzieła.
- Bogactwo języka.
- Własne refleksje i przemyślenia.
- Poprawność językowa, ortograficzna, interpunkcyjna, stylistyczna.
KRYTERIA OCENY OPOWIADANIA
- Praca świadczy o zrozumieniu tematu.
- Wyczerpujące rozwinięcie tematu.
- Znajomość realiów.
- Prawda psychologiczna w przedstawieniu postaci.
- Obecność dialogów i opisów.
- Indywidualizacja języka.
- Ekspresja przekazu.
- Stopień zainteresowania odbiorcy.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna, interpunkcyjna.
KRYTERIA OCENY ROZPRAWKI
- Praca świadczy o zrozumieniu tematu.
- Wyraźne sformułowanie tezy
- Trafny dobór argumentów i zachowana hierarchia .
- Powołanie się na znane autorytety.
- Logiczne wyprowadzenie i jasne sformułowanie wniosku końcowego.
- Zachowanie właściwych proporcji między poszczególnymi częściami pracy.
- Dostosowanie słownictwa do charakteru rozprawki.
- Brak wyrażeń potocznych, zabarwionych emocjonalnie.
- Trafność stosowania cytatów.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna i interpunkcyjna.
KRYTERIA OCENY RECENZJI, SPRAWOZDANIA Z FILMU, LEKTURY, INSCENIZACJI itp.
- Zgodność z planem tej formy wypowiedzi.
- Umiejętność selekcjonowania, wybierania najważniejszych elementów do oceny.
- Wierne i dokładne zarejestrowanie informacji i faktów w części informacyjnej.
- Samodzielność i oryginalność formułowanych sądów i ocen, uwag i spostrzeżeń.
- Umotywowanie, właściwa argumentacja opinii.
- Logiczne powiązanie argumentów.
- Dostosowanie słownictwa do charakteru recenzji lub sprawozdania.
- Bogaty zasób słownictwa.
- Sprawność stylistyczna.
- Poprawność ortograficzna, językowa, interpunkcyjna.
KRYTERIA OCENY WYWIADU.
- Jasne sprecyzowanie celu wywiadu.
- Podporządkowanie pytań celowi.
- Oryginalne, niebanalne pytania.
- Wiarygodność odpowiedzi.
- Przygotowanie merytoryczne piszącego (znajomość lektury, trzymanie się fabuły powieści czy akcji dramatu, faktów z życia rozmowy, ciekawe historie, anegdoty, w wypadku osób znanych należy wykorzystać opublikowane informacje).
- Wymowny intrygujący czytelnika tytuł.
- Odpowiedni wstęp np. wprowadzenie czytelnika w temat wywiadu, w sytuację, w jakiej toczy się rozmowa, krótkie pytanie, które sprowokuje rozmówcę do wypowiedzi, stwierdzenie, które wywoła reakcję rozmówcy.
- Wybór ciekawego rozmówcy.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna i interpunkcyjna.
KRYTERIA OCENY REPORTAŻU
- Interesujący temat.
- Podanie czasu i miejsca zdarzeń.
- Atrakcyjny, ciekawy tok narracyjny.
- Pogłębienie narracji refleksją i komentarzem.
- Dynamizowanie przebiegu wydarzeń poprzez stosowanie zdań pojedynczych, równoważników zdań, zdań współrzędnie złożonych.
- Ciekawe zakończenie.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna i interpunkcyjna.
KRYTERIA OCENY PRZEMÓWIENIA
- Zgodność z tematem.
- Wyczerpujące rozwinięcie tematu.
- Twórcze i oryginalne opracowanie tematu z zachowaniem ars persuadendi (sztuki perswazji, namawiania, nakłaniania).
- Sugestywne i klarowne przeprowadzenie toku wywodu.
- Wykorzystanie nieodzownych figur retorycznych: apostrofy, anafory, pytania retorycznego, wykrzyknienia, peryfrazy.
- Prezentowanie dowodów popartych trafną argumentacją.
- Zgodność z planem przemówienia.
- Skuteczne stosowanie słownictwa perswazyjnego.
- Podniosłość i ozdobność języka.
- Bogactwo języka.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna i interpunkcyjna.
KRYTERIA OCENY LISTU
- Zachowany układ graficzny.
- Umiejętność stosowania zwrotów grzecznościowych.
- Osobisty ton wypowiedzi i wyrażanie własnych sądów: aprobata, negowanie, dygresyjność, komentarze.
- Trójdzielna budowa: apostrofa (nagłówek, zwrot grzecznościowy), główna treść listu, formuła pożegnalna.
- Oryginalność ujęcia tematu.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna.
- Estetyka wypowiedzi.
KRYTERIA OCENY LISTU MOTYWACYJNEGO
- Znajomość schematu listu motywacyjnego.
- Trafny i celowy dobór informacji.
- Konkretność i zwięzłość treści.
- W jakim stopniu list tworzy korzystny wizerunek osoby piszącej.
- Bezwzględna poprawność stylistyczna, ortograficzna i interpunkcyjna.
- Estetyka: akapity, odstępy, przejrzysty układ graficzny, (wyraźne pismo), odpowiedni dobór czcionki.
KRYTERIA OCENY DEDYKACJI
- Dostosowanie do okoliczności i odbiorcy.
- Dostosowanie do treści .
- Pomysłowa treść.
- Zwięzłość wypowiedzi.
- Podpis (własnoręczny): imię, nazwisko (nie pseudonim), data.
KRYTERIA OCENY ŻYCZENIA
- Ładna, oryginalna treść.
- Odpowiedni układ graficzny.
- Kompozycja zgodna z formą życzeń.
- Estetyka: piękne, wyraźne pismo, odpowiednie odstępy, wytłuszczenia, szata graficzna, wykonanie plastyczne (kształt kartki, ozdabianie, dobór barw).